Projecten
Centre for Children in Vulnerable Situations | CCVS
Promotor(en): Prof. Ilse Derluyn
Onderzoekers/contact: Leen De Nutte
Website: http://www.centreforchildren.be
Centrum voor de Sociale Studie van Migratie en Vluchten | CESSMIR
Het Centrum voor de Sociale Studie van Migratie en Vluchtelingen (CESSMIR) is een interdisciplinair consortium aan de Universiteit Gent. CESSMIR telt ongeveer 150 onderzoekers van zeven verschillende faculteiten. Drie principes staan centraal binnen CESSMIR: interdisciplinariteit, maatschappelijke impact, en participatie. Zo stimuleren we interdisciplinaire onderzoeksprojecten en onderwijs, organiseren we vormingen voor praktijkwerkers en beleidsmakers, en maximaliseren we de betrokkenheid van stakeholders doorheen het onderzoeksproces.
Promotor(en): Prof. Ilse Derluyn
Coördinator: dr. Floor Verhaeghe
Website: http://www.ugent.be/cessmir/nl
De impact van vluchtervaringen op het psychologische welzijn van niet-begeleide minderjarige vluchtelingen | CHILDMOVE
Promotor(en): Prof. dr. Ilse Derluyn
Onderzoekers/contact: Sarah Adeyinka, Malte Behrendt, prof. dr. Ine Lietaert, dr. Marina Rota, Océane Uzureau, dr. Floor Verhaeghe
Periode: februari 2017 - februari 2022
Website: http://www.childmove.com
INclusive Holistic care for REfugee and migrant victims of sexual violence in Belgium, Ireland and UK | INHeRE
Migranten, aanvragers van internationale bescherming en vluchtelingen (MAR) lopen een groot risico op seksuele victimisatie (SV) voor maar ook bij aankomst in Europa. Het hanteren van een geïntegreerde en holistische aanpak (d.w.z. die forensische, medische en psychosociale zorg omvat) vanaf de opsporing tot en met de follow-up is erkend als de beste zorg voor alle SV-slachtoffers, met inbegrip van slachtoffers van mensenhandel voor seksuele uitbuiting. De toegang tot holistische zorg voor MAR-slachtoffers wordt echter belemmerd door een breed scala aan barrières.
Zorgverleners, wetshandhavers en culturele bemiddelaars/tolken die met MAR-slachtoffers van seksueel geweld werken, beschikken vaak niet over de expertise, taalvaardigheden en instrumenten om inclusieve holistische zorg aan MAR SV-slachtoffers te bieden en/of door te verwijzen. Capaciteitsopbouw van belangrijke professionals die met kwetsbare MAR-slachtoffers van SV/ST werken door middel van op maat gemaakte instrumenten en door het stroomlijnen van zorgtrajecten tussen de verschillende beroepen is dus noodzakelijk.
We zijn betrokken bij het in kaart brengen en evalueren van nationale wetten, beleid en praktijken met betrekking tot het melden en horen van (on)gedocumenteerde MAR-slachtoffers van SV en ST. Dit zal resulteren in de ontwikkeling van scripts voor goede praktijken.
Onderzoekers/contact: Ilse Derluyn, An Verelst, Gaëlle Le Pavic
Jeugdonderzoeksplatform | JOP
- kennisopbouw via ontsluiting van bestaand jeugdonderzoek,
- de realisatie van recurrente metingen om de leefwereld, levensomstandigheden en activiteiten van jongeren en evoluties hierbinnen in beeld te brengen ('de JOP-monitor' en 'JOP-schoolmonitor') en
- de realisatie van een internationale inbedding en kennisopbouw.
De vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek draagt bij tot de inventarisatie van jeugdonderzoek waarbij onder meer het sociaal pedagogisch en sociaal werk onderzoek in Vlaanderen in een online databank ondergebracht wordt. In het kader van de JOP-(school)monitor ligt binnen de vakgroep de focus met name op de studie van (het beleid ten aanzien van) jongeren in relatie tot de drie opvoedingsmilieus (gezin, school en vrije tijd) en de formele en informele steun. De vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek staat in voor de algemene coördinatie van het steunpunt. Vanuit deze rol fungeert de coördinator ook als nationaal correspondent voor het European Knowledge Centre on Youth Policy (ECKYP) en maakt tevens deel uit van de European Pool of Youth Researchers (PEYR).
Promotor(en): Prof. dr. Maria De Bie (promotor-coördinator), dr. Lieve Bradt (project-coördinator)
Onderzoekers/contact: Annelore Van der Eecken, Robin Kemper
Website: http://www.jeugdonderzoeksplatform.be
PRO-M: Onderzoeksproject over meertaligheid (Pro-M) bij baby’s en peuters
Steeds meer baby’s groeien op in een meertalige context. Uit cijfers van Kind en Gezin blijkt dat bij 28,7% van de kinderen geboren in Vlaanderen in 2017 de taal tussen moeder en kind niet het Nederlands is. Dat aandeel ligt in Brussel nog veel hoger. Meertalig opgroeien stelt ouders en professionals uit het veld van de gezinsondersteuning en de kinderopvang voor heel wat uitdagingen. Het brengt vragen met zich mee waar niet altijd een pasklaar antwoord op bestaat.
Om ouders en professionals te ondersteunen in de meertalige opvoeding van de jongste kinderen, slaan Kind & Gezin, VBJK en Iedereen leest de handen in elkaar met de universiteiten van Leuven, Gent en Brussel. Het Pro-M project wil in kaart brengen hoe professionals en ouders van kinderen die meertalig opgroeien vandaag samenwerken om zo instrumenten te ontwikkelen voor de sector van kinderopvang en -zorg om die samenwerking morgen te optimaliseren.
Pro-M is een nieuw onderzoeks- en ontwikkelingsproject (Strategisch BasisOnderzoek) dat loopt van 2018 tot 2021 en staat voor ‘promoting early multilingualism in childhood and childcare’. Reeds meer dan 20 organisaties, waaronder onze organisatie, hebben zich geëngageerd om de resultaten van het Pro-M onderzoek op een duurzame en bruikbare manier te verankeren.
In een eerste fase van het project willen we grondig in kaart brengen op welke manier ouders en professionals kijken naar meertalige taalontwikkeling en hoe dat zich uit in hun contacten met kinderen en met elkaar. Met inzichten uit deze studie worden dan instrumenten ontwikkeld om professionals en meertalige gezinnen te ondersteunen. Een belangrijke eerste stap is het samenbrengen van informatie en adviezen over meertaligheid, om eenduidig te kunnen informeren en ondersteunen.
Promotor(en): Prof. Orhan Agirdag en dr Anouk Van Der Wildt (KU Leuven)
Onderzoekers/contact: Prof. Michel Vandenbroeck (co-promotor), Brecht Peleman, Hester Hulpia, Sandra Van Der Mespel
Preventieve interventies ter bevordering van het mentale welzijn van adolescente vluchtelingen en migranten op school | RefugeesWellSchool
- In-Service Teacher Training and Teaching Recovery Techniques
- Classroom Drama
- Welcome to School programme
- Enhancing Peer Interactions and Social Capital programme (PIER)
- In-service Teacher Training
We onderzoeken in hoeverre deze interventies het mentale welzijn versterken, mentale problemen verminderen, en ook veerkracht, sociale netwerken, positieve relaties en belonging op school bevorderen.
Promotor: Prof. dr. Ilse Derluyn
Periode: maart 2019 - maart 2022
Website: http://refugeeswellschool.org